This piece uses the sky as a musical score, with the flight of birds and the trajectory of aeroplane clouds as notes, and each movement translated into the characteristics of an instrument. The piano, which is also a percussion instrument, responds to the flapping wings of the dotted birds, while the double bass, which produces a sustained sound, responds to the trajectory of the aeroplane cloud. The sky, after the birds and aircraft clouds have disappeared, becomes a score of silence.
When light sensors attached to the LCD monitor detect the shadow of the bird and the brightness of the aerocumulus, a toy piano and toy double bass placed near the monitor are activated and play a sound. It is a media-archaeological device in which the flowing images are compared to a music box, a punch card of an automatic music machine or a MIDI roll.
The title ‘For the Birds’ is taken from a collection of dialogues by John Cage, and ‘Bird Notation’ from ‘Wave Notation’, a collection of critiques of environmental music that includes Satoshi Ashikawa’s posthumous collection of manuscripts.
この作品は、空を譜面にみたて、鳥の飛翔や飛行機雲の軌跡を音符とし、それぞれの動きを楽器の特徴に置き換えた作品です。打楽器でもあるピアノは、点で動く鳥たちの羽ばたきに、持続音を出すコントラバスは、軌跡を描いて進む飛行機雲に呼応します。鳥が、そして飛行機雲が去ったあとの空は、無音を表す楽譜になるのです。
液晶モニターに取り付けた光センサが、鳥の影や飛行機雲の明るさを感知すると、モニターのそばに置かれたトイピアノや、おもちゃのコントラバスが作動し、音を奏でます。流れる映像をオルゴールや自動演奏装置のパンチカードや、MIDIロールにみたてた、メディア考古学的な装置です。
タイトルの「小鳥たちのために」は、ジョン・ケージの対話集から、「鳥の記譜法」は、芦川聡の遺稿集を掲載した環境音楽についての評論集「波の記譜法」からつけられました。